
מכביזם
על אף ששמו על המושג שאוב מתנועת מכבי ללא שיוך אגודתי, המושג עצמו מזוהה באופן מוחלט עם אגודת מכבי תל-אביב, על שלל כל ענפיה.
היסטוריה
הפעילות הספורטיבית נתפסה כבעלת ערך משל עצמה כחלק מתפיסת "יהדות השרירים" בה דגל מייסד התנועה, מקס נורדאו. משכך, היה זה אך טבעי שה"אתוס" המכביסטי יהיה מושתת על ערכים ספורטיביים ומנותק מהקשר פוליטי.
הגדרה
בשל הקושי להגדירו במדויק, המושג מוגדר לא פעם באמצעות מתן דוגמאות קונקרטיות הממחישות כביכול את משמעותו (ר' הגדרת המושג באתר השחקן ה-12). דוגמאות אלו כוללות בעיקרן הקשרים בהם הניצחון (בין כניצחון במסגרת תחרות, ובין כנקודה המושגת במהלך התחרות) אינו משמש כאמצעי להשגת מטרה נשגבת יותר, או ניצחון גדול יותר, אלא נתפס כמטרה בפני עצמה. כך למשל, שאיפה להבקעת שערים נוספים במשחק, אף כאשר הניצחון במשחק מובטח, נתפסת כ"מכביסטית". שאיפה מסוג זה מזכירה אמנם את העיקרון הספורטיבי, אך בעוד שעיקרון זה רואה בתחרותיות ככלל מטרת על, שאותה גם ניצחון "חסר ערך" משרת, המכביזם רואה בניצחון ערך בפני עצמו, במנותק מהשלכתו על צדדים שלישיים.
הגדרות נוספות נשענות על ציטוטים מפורסמים של אושיות ספורט, לרוב בעלי זיקה הדוקה לאגודת מכבי תל-אביב. ציטוטו של אבי כהן ז"ל:
להיות מכבי זה להיות הכי גדול, הכי יפה, הכי מצליח
ביקורת
עיקר הביקורת כנגד המושג התרכזה סביב מועדון הכדורסל, אשר הדומיננטיות המוחלטת שלו לאורך שנים ארוכות בליגה הישראלית הביאה לזיהוי המושג עם דורסנות הגובלת בחוסר הגינות בקרב קהלים מסוימים. יש שרואים את השאיפה חסרת הפשרות להישגים בבסיס המכביזם, כמקדשת אמצעים בלתי הגונים, ואף בלתי חוקיים, ככל שאמצעים אלו נתפסים כחיוניים להבטחת ניצחון.
ביקורת אחרת על המושג רואה במכביזם כביטוי לשחצנות ויהירות. ביקורת זו שאובה בעיקר מהגדרות דוגמת ציטוטו של אבי כהן ז"ל לעיל, אשר מעידות לכאורה על תפיסה של עליונות של תנועת מכבי. לדעת המבקרים, מכביזם אינו רק שאיפה מתמדת לעליונות, אלא אמונה בעליונות אשר אינה נגזרת מתוצאות, ונובעת מעצם הזהות של אגודת מכבי. למעשה, ביקורת מסוג זה עומדת בסתירה לאחת מהגדרותיו המקובלות של המושג, שכן היא מרוקנת מתוכן את חשיבות עיקרון הניצחון למכביזם.